لزوم همراهی بخش خصوصی برای رفع مشکلات پیش روی صادرات استان

  پرینت
شناسه خبر : 18725 | تاریخ انتشار : 12 دسامبر 2021 - 17:37 |
رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه اکنون وضعیت تجارت خارجی در استان کرمانشاه راضی کننده نیست، بر لزوم همراهی بخش خصوصی برای رفع بخشی از مشکلات پیش روی صادرات استان تاکید کرد.

به گزارش نسیم کرمانشاه، کیوان کاشفی در نشست تسهیل در توسعه تجارت خارجی استان کرمانشاه که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و صاحب نظران تشکیل شد ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت کنونی تجارت خارجی استان کرمانشاه خصوصا در بعد صادرات ، اظهار کرد: مشکلات متعددی دست و پای صادرکنندگان را بسته است و نمی‌توانند امور تجاری خود را پیش ببرند.

وی ادامه داد: متاسفانه جلسات و کارگروه‌هایی که برای توسعه تجارت استان برگزار می‌شود که مهم‌ترین آنها کارگروه توسعه صادرات است هم خروجی چندان مناسبی ندارد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ضمن دسته بندی مشکلاتی که سد راه صادرکنندگان است، یادآور شد: برخی از این مشکلات مربوط به تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تجارت است و متاسفانه تجار و صادرکنندگان در پیچ و خم راه‌های تامین مالی گرفتار شده اند.

کاشفی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات مربوط به فراهم نبودن زیرساخت‌های اولیه در مرزهای استان است، از روند بسیار کند کارهای عمرانی در مرزها انتقاد کرد.

وی تعدد مراجع تصمیم‌گیری در حوزه صادرات و تجارت را نیز از دیگر مشکلات پیش روی این حوزه دانست و اضافه کرد: حتی در زمینه اینکه چه کسی متولی مرزها و بهبود زیرساخت های این بخش است هم دچار مشکل هستیم.

رئیس اتاق کرمانشاه از عراق به عنوان اصلی ترین بازار هدف صادرات استان کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه عملکرد اتاق مشترک ایران و عراق که باید تسهیل گر تجارت بین دو کشور باشد قابل قبول نیست.

کاشفی خاطرنشان کرد: به علاوه رایزن اقتصادی ایران در عراق و سفارت ما در این کشور نیز به دلیل مشکلات متعدد کارآمدی کافی را برای توسعه تجارت ندارند.

وی از معضل رفع تعهدات ارزی که دو، سه سال است صادرکنندگان را به شدت گرفتار کرده هم یاد کرد و ادامه داد: این معضل برای استان صادرات محوری مانند کرمانشاه دو چندان است.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، بسیاری از صادرکنندگان توانمند و مطرح استان به دلیل چالش‌های ناشی از پیمان سپاری ارزی از فعالیت‌های صادراتی فاصله گرفتند.

کاشفی تاکید کرد: حتی اگر صادرکنندگان بخواهند برای بازگشت ارز صادراتی خود واردات انجام بدهند برای ثبت سفارش و … با مشکل مواجه‌اند.

وی اشاره‌ای هم به راهکارهایی که می‌تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد داشت و اضافه کرد: ابتدا باید موانع پیش روی حوزه صادرات را در دو بخش ملی و استانی احصا کنیم و برای مسائل استانی از ظرفیت‌های داخل استان استفاده کنیم و موانع ملی را با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داریم پیگیری کنیم.

صادرات نان شب کشور است

دکتر سهراب دل انگیزان مشاور اقتصادی اتاق کرمانشاه نیز از موانع پیش روی صادرات یاد کرد و ادامه داد: بخشی از این موانع مربوط به نادرست بودن بخشنامه‌ها، دستورالعمل ها و آیین نامه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بعد اجرای قوانین مرتبط با حوزه تجارت هم با مشکل مواجهیم، از عملکرد سلیقه‌ای حوزه اجرا در این بخش انتقاد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر اقتصاد دو بخش پایه و غیرپایه دارد که هیچ اقتصادی بدون بخش پایه نمی‌تواند روی پای خود بایستد، گفت: بخش پایه در اقتصاد ایران همان صادرات است که از نان شب برای کشور واجب تر است و اگر نباشد هیچ چیز نداریم.

دل انگیزان با اشاره به اهمیت رونق صادرات در کشور، افزود: باید کالایی تولید شود و به فروش برسد تا بتوان با ارز حاصل از این صادرات مواد اولیه، مواد غذایی و دارو وارد کرد.

وی معتقد است، باید تلاش کنیم اینکه صادرات پایه اقتصاد است هم بین مسئولین کشور و همچنین مردم جا بیفتد.

موضوع دیگری که مشاور اقتصادی اتاق کرمانشاه به آن اشاره داشت فشار به واحدهای تولیدی برای محدود کردن مصرف انرژی و قطع برق و گاز آنها بود و ادامه داد: چطور می‌توان به بخش تولیدی که در شرایط عادی هم به سختی تولید را انجام می‌دهد اعلام کرد که برق و گاز مصرف نکند و تولید متوقف شود؟

دل انگیزان معتقد است، در چنین شرایطی به جای آنکه به صنایع فشار وارد شود باید از مردم خواست که مدیریت مصرف انرژی داشته باشند.

شهریار گراوندی مدیرعامل سیمان سامان غرب نیز با بیان اینکه امروز صادرگنندگان و تولیدکنندگان با چالش های زیادی مواجه‌اند، افزود: بخشی از این چالش ناشی از سیاست های انقباضی دولت است که دست بخش تولید را بسته و چشم انداز روشنی هم پیش روی آن نیست.

وی معتقد است، سیاست گذاری هایی که برای حوزه تولید و تجارت انجام می شود عملا در تضاد با جهش تولید است.

این تولید کننده نمونه این معضل را افزایش چهار تا ۱۰ برابری قیمت گاز برای صنایع بزرگ مانند سیمان، فولاد و پتروشیمی دانست که گاهی به صورت ماهیانه هم تغییر کرده و امکان برنامه ریزی برای قیمت تمام شده و بستن قرار داد را از بخش تولید می گیرد.

وی تاکید کرد: قطع برق صنایع نیز باعث شده نتوانند به تعهدات صادراتی خود عمل کنند.

به گفته گراوندی، مجموع این عوامل هزینه تمام شده تولید و صادرات را بسیار افزایش داده است.

حامد احمدیان مدیرعامل صنایع غذایی اوکادو هم از اینکه حوزه صادرات متولی مشخصی ندارد انتقاد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود اهمیتی که صادرات دارد اما قانونگذار به فروش داخلی و خارجی به یک چشم نگاه می کند و حتی گاهی نگاه بدتری به حوزه صادرات دارد.

این صادرکننده ضعف دیپلماسی اقتصادی را نیز از دیگر چالش های حوزه صادرات دانست.

در ادامه این نشست سایر فعالان اقتصادی نیز به بیان مشکلات خود در حوزه تجارت خارجی پرداختند

اخبار مشابه
هوای اکثر شهرهای کرمانشاه در وضعیت «هشدار» قرار گرفت
هشدار آب منطقه ای کرمانشاه نسبت به احتمال وقوع سیلاب در رودخانه ها و مسیل های استان
تالاب هشیلان جانی دوباره گرفت/ قدردانی اهالی منطقه از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.