معاون تولیدات گیاهی استان کرمانشاه از فعالیت ۱۹ واحد فرآوری نخود در استان خبر داد.

فرهاد شریفی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان ما در تولید نخود در کشور پیشتاز است صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی نخود در کرمانشاه همچون تولید کنسرو نخود در کرمانشاه در شهرک صنعتی فرامان و تولید بذر نخود در چهار واحد و سورتینگ و بسته‌بندی نخود در ۱۵ واحد در سطح استان انجام می شود.

 

وی افزود: سایر طرح ها همچون تولید لپه، تولید خمیر فلافل و آرد نخود، در سطح شهرستان هرسین و کرمانشاه و همچنین تولید حمص در شهرستان صحنه انجام می شود.

 

معاون تولیدات گیاهی استان کرمانشاه تصریح کرد: در سال جاری ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی دیم استان به کشت نخود اختصاص یافته است و پیش بینی می شود ۱۲۸هزار تن محصول از مزارع برداشت شود که این میزان در سال گذشته ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ تن بوده است.

 

شریفی گفت: کشت گیاه نخود بصورت دیم در برنامه تناوبی با گندم باعث افزایش حاصلخیزی خاک و پایداری تولید گندم در دیمزار ها می شود.

 

وی با بیان این که سطح کشت نخود پاییزه استان در سال گذشته ۴۳ هزار هکتار بوده افزود: امسال هم سطح کشت نخود پاییزه با استفاده از بذر ارقام اصلاح شده ۵۹ هزار و ۱۱۴ هکتار است و همچنین سطح کشت نخود بهاره استان ۱۰۲ هزار و ۲۵۰ هکتار است.

 

شریفی در رابطه با صادرات نخود عنوان کرد: ممنوعیت صادرات نخود با مکاتبات انجام شده توسط سازمان و پیگیری‌های رئیس شورای ملی نخود رفع شد و در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ مقدار ۹۵ هزار تن نخود صادر شد که نقش مهمی در جلوگیری از کاهش قیمت نخود در بازار داشته است.

 

وی ادامه داد: قیمت نخود در بازار توافقی بوده و تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار دارد و در سال جاری تا ۵۵۰ هزار ریال رشد داشته است.

 

شریفی با بیان این که استان کرمانشاه رتبه اول در سطح کشت و تولید نخود را دارد افزود: استان کرمانشاه ۳۲ درصد سطح کشت نخود و ۳۹ درصد تولید نخود در کشور را به خود اختصاص داده است که بیشترین سطح کشت نخود در سال جاری در کرمانشاه ۵۰ هزار هکتار، شهرستان اسلام آباد ۲۵ هزار هکتار، شهرستان سنقر ۲۳ هزار هکتار و دالاهو ۱۹ هزار هکتار است