موقوفه «وکیل الدوله کرمانشاهانی» را بیشتر بشناسیم

  پرینت
موقوفه «وکیل الدوله کرمانشاهانی» را بیشتر بشناسیم
شناسه خبر : 25877 | تاریخ انتشار : 11 آذر 1402 - 9:38 |
موقوفه وکیل الدوله از بزرگترین موقوفات غرب کشور در استان کرمانشاه است که با تولیت مهندس محمدرضا پالیزی فعالیت می کند که برای آشنایی بیشتر با این مجموعه عظیم موقوفه به گفتگویی با او نشسته ایم.

به گزارش نسیم کرمانشاه و به نقل از باختر، محمدرضا پالیزی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: موقوفه وکیل الدوله از بزرگترین موقوفات عام غیر متصرفی غرب و شمال کشور می باشد که در سال ۱۲۶۸ هجری شمسی توسط حاج محمدحسن وکیل الدوله وقف عام شده است.
او ادامه داد: این موقوفه در مناطق شهری و روستایی دارای رقبات گسترده ای است که در منطقه میاندربند شامل اراضی ۷ روستا، منطقه برسیمین اسلام آبادغرب شامل اراضی ۱۱ روستا، در منطقه سرفیروزآباد شامل اراضی ۱۳ روستا، در منطقه ماهیدشت و شهر رباط ماهیدشت شامل شهر رباط و ۹ روستا همراه با سرای وکیل الدوله در قلب شهر کرمانشاه می باشد.
مهندس پالیزی در خصوص ویژگی منحصر به فرد سرای وکیل الدوله در دل بازار تاریخی کرمانشاه نیز گفت: این سرا مربوط به دوره قاجار است و در کرمانشاه، خیابان مدرس، راسته بازار کرمانشاه واقع شده و به دلیل ویژگیهای معماری و اصالت تاریخی اش در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۴۹۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: سرای وکیل الدوله شامل ۲۴۰ حجره ی تجاری، چند سرا، تیمچه و بارانداز است که در گذشته بخش اعظمی از تجارت استان در دل آن صورت می گرفته است.
متولی موقوفه وکیل الدوله در خصوص شخصیت تاریخی و منحصر به فرد مرحوم حاج محمدحسن وکیل الدوله گفت: حاج محمدحسن وکیل الدوله از تجار و خیرین بزرگ کرمانشاه در دوره قاجار بوده که همواره نام نیک و خیرخواه بودنش زبانزد خاص و عام بوده است به گونه ای که در ایام قحطی و خشکسالی برای اغلب مردم شهر به ویژه فقرا در حیاط موقوفه وکیل الدوله اقدام به پخت غذا و توزیع رایگان آن می کرد. او چند سال قبل از فوتش، اغلب اموال و املاک خود را در قالب وقف نامه ای که به امضاء بسیاری از آیات عظام و علمای به نام آن دوران همچون ( آیت الله سید حسن مدرس، آیت الله میرزا محمدحسن آشتیانی و آیت الله محمدحسن نائینی) رسیده در راه روضه خوانی اباعبدالله الحسین (ع) وقف می کند و خود را تا زمان حیاتش به عنوان متولی و پس از خود نیز فرزندان ذکور و نوادگانش را به عنوان متولی این موقوفه عظیم معرفی می کند.

وی ادامه داد: حاج محمد حسن وکیل الدوله تا زمان حیات شان تولیت این موقوفه را برعهده داشته و پس از او هم پسرش که به وی وکیل الدوله دوم (حاج عبدالرحیم) می گفتند، عهده دار این مسوولیت شدند.

پالیزی تصریح کرد: در حال حاضر بنده که فرزند «عطالله پالیزی، فرزند حاج عبدالرحیم وکیل الدوله (همگی متولیان اسبق)» متولی موقوفه می باشم که در واقع از نوادگان واقف اصلی یعنی متولی منصوص موقوفه هستم.

او در خصوص وظایف خود به عنوان متولی موقوفه اظهارکرد: یکی از وظایف اصلی متولیان بر اساس وقفنامه و قانون وقف کشور، موضوع احیاء رقبات است و لذا این مهم و گام برداشتن در مسیر آن، جزء وظایف تکلیفی بنده به عنوان متولی موقوفه وکیل الدوله کرمانشاهانی است.

پالیزی یادآور شد: اراضی موقوفه کلا دو حالت دارند؛ حالت اول اینکه افرادی دارای نسق زراعی ابطالی هستند که با عقد قرارداد اجاره یک مبلغ بسیار ناچیزی، طرف قرارداد موقوقفه می شوند و در اراضی آن به کشاورزی و کشت و زرع می پردازند و حالت دوم؛ کسانی هستند که متصرف اراضی موقوفه بوده و تحت عنوان خوش نشین به اشتباه یکسری از اراضی موقوفه به آنها واگذار شده است.

متولی موقوفه وکیل الدوله در توضیح کامل تر خوش نشینان اراضی موقوفه گفت: بر اساس ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی قانون کشت و زرع مصوب ۱۳۶۵ مجلس شورای اسلامی و براساس ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی آن، اراضی وقفی از شمول ماده واحده قانون کشت موقت (هیات هفت نفره) مستثنی شده است و مدیریت امور اراضی کشور هیچگونه دخالتی در اینگونه اراضی نخواهد داشت. لذا خوش نشینان اراضی موقوفه می توانند با پرداخت هزینه های قانونی و طی تشریفات تابعی در اراضی کشت و زرع نمایند.

او خاطرنشان کرد: بنده از تمامی متصرفین اراضی در مناطق چهارگانه موقوفه وکیل الدوله کرمانشاهانی دعوت می کنم جهت همکاری و هرگونه استفاده و بهره برداری از اراضی با دفاتر این موقوفه ارتباط برقرار کرده و همگی در مسیر قانون و شرع مقدس اسلام گام برداریم.

پالیزی یادآور شد: شوربختانه طی سالهای گذشته، برخی افراد سودجو و مخالف رشد و گسترش فرهنگ وقف تلاش نموده تا به دلایل مختلف منجمله، طرح دعاوی واهی، تحریک به اقدامات خلاف قانون و شروع، عامل ناامنی و اختلال در امور جاری موقوفات فراهم نمایند که خوشبختانه به دلیل سلامت و اعتقاد درونی به نیات دین مدارانه و ارادت تامه به ائمه اطهار (ع) به ویژه اباعبدلله الحسین (ع)، مجموعه ی فعالین در حوزه وقف همراه چراغ راهگشایشان بوده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه افراد سودجو با تحریک متصرفین غیرقانونی اراضی موقوفه در تلاشند که آنها را به بیراهه و قانون شکنی سوق داده و هزینه مضاعفی بر آنها تحمیل کنند. درحالیکه موقوفه وکیل الدوله این آمادگی را دارد که با بهترین شرایط ممکن با این افراد ارتباط برقرار کرده و براساس موازین قانونی و شرعی و فقهی نسبت به همکاری با آنها اقدام نماید.

متولی موقوفه وکیل الدوله درپایان با تاکید بر اینکه، در حال حاضر تمامی اراضی این موقوفه دارای سند تک برگ کاداستری می باشد، گفت: این موقوفه از نظر فقهی، قانونی، حقوقی، شرعی و عرفی دارای تمامی مستندات کافی و قابل ارائه به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.

اخبار مشابه
دلیل افزایش قیمت مرغ در کرمانشاه چیست؟
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از بیش از ۱۰ کشور دنیا دانشجو پزشکی دارد
برگزاری سومین جلسه کشت پاییزه در شهرستان کرمانشاه
آئین افتتاح مدرسه ۹ کلاسه روانشاد حاج محمد فرزایی
«سراب نیلوفر» در آستانه خشک‌شدن است
مورد قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز و اعاده وضع به حال سابق در اراضی کشاورزی شهرستان کرمانشاه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.