مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه گفت: ۹۷ درصد از درآمدهای استان وابسته به درآمدهای مالیاتی است.

به گزارش نسیم کرمانشاه، محمود رشیدی‌اقدم در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین اولویت ها در اقتصاد و دارایی استان بحث سرمایه گذاری بوده که مهمترین عامل رشد اقتصادی هر کشوری سرمایه گذاری می باشد.

وی مهمترین عامل رشد اقتصادی کشور را سرمایه‌گذاری دانست و گفت: جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی به‌طور ویژه در استان دنبال می‌شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه بیان کرد: لازمه جذب سرمایه‌گذار معرفی سرمایه‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان است که در این راستا کلیپی را به منظور معرفی ظرفیت‌های استان به چند زبان دنیا آماده کرده‌ایم.

وی در ادامه در رابطه با جنگ‌اقتصادی و تحریم‌ها علیه کشور اظهار داشت: وضعیت جذب سرمایه‌گذار در ایران قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست، چون شرایط تحریم اجازه سرمایه‌گذاری به هر سرمایه‌گذار خارجی را نمی‌دهد که به دنبال آن تحریم‌ها در بهبود شاخص کسب و کار تأثیرگذار هستند.

رشیدی اقدم در ادامه مهمترین اولویت سازمان زیر مجموعه خود را صدور مجوزها اعلام کرد و گفت: این موضوع یکی از شاخص های بانک جهانی است به همین منظور راه اندازی درگاه ملی مجوزها را باید یکی از کارهای مهم دولت دانست.

وی گفت: تا کنون ۳۵ هزار درخواست مجوز در استان در این درگاه ثبت شده است و از این تعداد ۳۴۰ درخواست با مشکلاتی مانند بارگذاری ناقص مدارک مواجه بوده اند که درخواست آنها رسیدگی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه رتبه کلی استان در محیط کسب کار را دهم کشوری اعلام کرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در این زمینه پنج پله ارتقا داشته ایم.

وی یکی دیگر از اولویت‌هایی که در کرمانشاه دنبال شده را هدفمند کردن پرداخت تسهیلات بانکی و تزریق سرمایه به بخش مولد و تولید اعلام کرد و افزود: مهمترین منابع بانکی که در اختیار داریم تسهیلات تبصره ۱۸ است که تلاش کردیم تسهیلات پرداختی با کمترین انحراف و البته با اولویت شرکت‌های دانش بنیان باشد.

این مسوول بیان کرد: حدود سه هزار طرح در استان کرمانشاه برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ معرفی شده و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و امید آن می‌رود که امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز پرداختی داشته باشیم.

وی در رابطه با اخبار مربوط به چهار شاخص اقتصادی استان از جمله بیکاری، صادرات، واردات و تورم، تصریح کرد: نرخ بیکاری استان کرمانشاه در بهار امسال ۱۰.۲ درصد اعلام شده که نسبت به بهار سال گذشته (۱۵.۴ درصد)، کاهش چشمگیری داشته و ۵.۲ درصد بهبود یافته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه تاکید داشت: از ۴۸ درصد کاهش واردات و ۱۰ درصد افزایش صادرات طی سه ماهه نخست سال جاری سخن گفت و ادامه داد: کاهش واردات یک شاخص مثبت است.

وی در ادامه تورم سالانه کشور را ۵۰.۱ اعلام کرد و افزود: استان از تورم نقطه‌ای ۶۱.۱ اسفندماه، در حال حاضر به ۴۱.۵ رسیده‌ که کاهش شاخص نقطه تورم را نیز شاهد هستیم.

رشیدی اقدام در پایان ۹۷ درصد درآمدهای استان وابسته به درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و گفت: سایر دستگاه‌های اجرایی سه درصد درآمدها را برعهده دارند.

  • نویسنده : محمد فرجی