مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه در حوزه محرومیت زدایی آبرسانی در روستاهای کشور رتبه اول را داراست.

 

به گزارش نسیم کرمانشاه؛ رضا داوودی در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: آبرسانی در روستاها نسبت به گذشته با سرعت بیشتری در حال انجام است و در حال حاضر سه نوع پروژه روستایی در زمینه آبرسانی روستایی در سطح استان فعال است که شامل پروژه های ملی که از صندوق توسعه ملی تامین شده و پروژه های استانی و پروژه های محرومیت زدایی قرارگاه امام حسن می باشند.

 

وی گفت: دسته سوم که مهمترین پروژه های روستایی را نیز شامل می شود در قالب قراردادهای محرومیت زدایی و قرداداد با قرارگاه امام حسن مجتبی بوده که حدود ۸۵ درصد از کل پروژه ها را شامل می شود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بیان کرد: به شرط تامین اعتبار کافی تا پایان سال آتی ۸۶۰ روستا به تنش آبی آنها پایان داده می شود و در حال حاضر حدود ۳۱۲ روستا در مدار قرار گرفته و روستاییان از نعمت آب بهرمند شدند.

 

وی افزود: در حوزه محرومیت زدایی روستایی برنامه های خوبی انجام گرفته که ۵۰۰ روستا به تعداد قبلی اضافه شده است که ۷۰ درصد اعتبار توسط قرارگاه امام حسن و ۳۰ درصد نیز توسط استانداری کرمانشاه تامین می شود.

 

داوودی تاکید داشت: در دو سال اخیر که این قراردادها شروع شده عملیات آبرسانی به حدود ۷۰۳ روستا در دست اقدام بوده که از این تعداد ۳۱۲ روستا در مدار بهره برداری قرار گرفته و تعدادی نیز تا روزهای پایانی سال در مدار قرار خواهند گرفت.

 

وی ادامه داد: در روستاهای استان تاکنون ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی روستاها جذب شده است و در مجموع ۴۵۰کیلومتر لوله گذاری، ۱۲۰ مخزن و همچنین ۴۸ ایستگاه پمپاژ ایجاد گردیده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بیان کرد: محروم ترین شهرستان استان در حوزه آب روستایی در شهرستان کرمانشاه می باشد که در این ارتباط پروژه های خوبی در دست اقدام است که بخصوص در منطقه سرفیرو آباد دو پروژه در قالب پروژه امام علی یک و دو می باشد که ۷۷روستا را در بر میگیرد و هر دو پروژه در سال آتی به بهره برداری می رسد.

 

وی در رابطه با اولویت آبرسانی به روستاها اظهار داشت: کمترین زمان، کمترین هزینه و بیشترین جمعیت بهره مند اولویت شماره یک برای آبرسانی به روستاهاست و داشتن معارض در رابطه با آبرسانی به روستاها از اولویت کمتری برخوردار است.

 

داوودی گفت: استان کرمانشاه در حوزه محرومیت زدایی در آبرسانی در روستاهای کشور رتبه یک داریم و فعال ترین پروژه ها در این زمینه در استان کرمانشاه قرار دارد و استان ما در کشور وضعیت مطلوبی را داراست.

 

وی در رابطه با شهرهای استان نیز بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ شهر در استان دارای تنش آبی بوده و در سال جاری تنش آبی کمتری را در استان شاهد بودیم و برنامه های خوبی برای شهرهای دارای تنش در دست اقدام می باشد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تاکید داشت: شهرهای کوچک سرمست، میرآباد، بانه وره و نوسود دارای تنش آبی هستند که پروژه های آنها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در تلاش می باشیم تا قبل از تابستان سال آتی عملیات آبرسانی آنها به اتمام برسد.

 

وی افزود: شهرهای هرسین، جوانرود، کرمانشاه، کرندغرب و کنگاور پنج شهر اولویت دار استان هستند که تنش آبی در این شهرها نیز وجود دارد و با انجام پروژه هایی به دنبال کاهش تنش آبی در این شهرها می باشیم.

 

داوودی بیان کرد: در حوزه آب کرمانشاه حدود هزار لیتر کمبود آب وجود داشت بخصوص در مناطق جنوب غربی، جنوب شرقی و شمال شرق با تنش آبی مواجه بودند که با افزایش آب سد گاوشان به مخزن چمن و همچنین چاه های ده پهن به مخزن کوثر تا حدودی تنش آبی کاهش می یابد.

 

وی در پایان در رابطه با افزایش مصرف در روز پایانی سال گفت: در روز ۲۹ اسفند ماه مردم عزیز استان مدیریت مصرف آب را مدنظر داشته باشند تا مشکلی در تامین پایدار آب نداشته باشیم.

  • نویسنده : لیلا دلاور گلدسته