مراسم روز ملی صنعت و معدن با حضور استاندار کرمانشاه، رئیس اتاق کرمانشاه، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی وجمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان برگزار شد.

 

به گزارش نسیم کرمانشاه، در ابتدای این مراسم رضا سلیم ساسانی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز با اشاره به سهم قابل توجه کالاهای عبوری از مرزهای استان کرمانشاه، گفت: باید کاری کنیم که سهم تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان از صادرات کرمانشاه بیشتر شود.

 

وی پیشنهاد کرد نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی با محوریت کرمانشاه یا در استان یا در عراق برگزار و ظرفیت‌های صادراتی کرمانشاه بیشتر معرفی شود.

 

ساسانی در ادامه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و هم مرز بودن با هر دو بخش مرکزی و اقلیم، وجود پنج مرز رسمی و خصوصا مرز سومار با قابلیت صادرات سالانه بیش از یک میلیارد دلار و دسترسی کوتاه این مرز به بخش مرکزی عراق، دو پایانه مرزی مجهز با امکان تردد مسافر در مرزهای خسروی و پرویزخان، قرار گرفتن در مسیر تاریخی و استراتژیک جاده ابریشم و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب و همچنین سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی مرزهای کرمانشاه از مجموع صادرات ایران به عراق را از مزیت‌های صادراتی کرمانشاه برشمرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار کرد: در کناز مزیت‌ها، چالش‌هایی نیز در حوزه تجارت داریم که فراهم نبودن امکان حمل یکسره کالاها تا مقصد عراق و مشکلات عدیده تخلیه و بارگیر، تعدد مراجع تصمیم‌گیری در مرزها و بروکراسی پیچیده پیش روی تجار و صادرکنندگان، نامناسب بودن زیرساخت‌های مرزی خصوصا در سه مرز سومار، شیخ صله و شوشمی، عدم تعیین تکلیف طرح‌های جامع سه مرز فوق و همچنین جای خالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرزهای استان در زمینه انبار، سردخانه، امکانات رفاهی و … از جمله آنها است.

 

ساسانی از اهم چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنعت کرمانشاه نیز یاد کرد و گفت: محدودیت دسترسی به منابع بانکی برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، فاصله تجهیزات صنعتی با تکنولوژی روز دنیا، دشواری تامین ارز برای واردات مواد اولیه و تجهیزات خط تولید، متغییر بودن قیمت مواد اولیه و عدم امکان برنامه‌ریزی صنعتگران، چالش‌های جدی رفع تعهدات ارزی، محدودیت ناشی از تحریم‌ها جهت به روز کردن تکنولوژی‌های صنعتی، تامین مواد اولیه، حضور در بازارهای صادراتی و مبادلات مالی و … از جمله این چالش‌ها است.