کم عرض و استاندارد نبودن جاده های ارتباطی پاوه و اورامانات از جمله عواملی است که این جاده ها را به قتلگاهی برای از بین رفتن مسافران و مردم این مناطق تبدیل کرده است.

 

 

کم عرض و استاندارد نبودن جاده های ارتباطی پاوه و اورامانات از جمله عواملی است که این جاده ها را به قتلگاهی برای از بین رفتن مسافران و مردم این مناطق تبدیل کرده است. با سفر به مناطق اورامانات، محرومیت و محدودیت شهرستان های اورامانات بخوبی برای هر بیننده ای با وجود جاده هایی کم عرض و عدم آزاد راه مشخص خواهد شد. توسعه نیافتن اورامانات پس از سال ها محرومیت همچنان ادامه دارد و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره به محرومیت این مناطق دامن خواهد زد. روزانه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خبر مرگ شهروندان و هموطنان را در جاده های ارتباطی اورامانات به مرکز استان مشاهده می کنیم که عامل اصلی آن را انحراف به چپ خودروها و قرار گرفتن در مسیر مخالف خود اعلام می دارند. نبود یک بزرگراه و جاده های کم عرض در مناطق اورامانات هموره انتظار و ترس از کشته شدن افراد برای شهروندان وجود داشته و دارد به طوری که اکثر نقاط این مسیرها به قتلگاهی خاموش برای مرد تبدیل شده است و در غفلت مسئولان سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد. این جاده های اورامانات که علاوه بر کم عرض بودن با استانداردهای معمول فاصله دارد باعث کشته و زخمی شدن دهها تن و داغدار کردن ده ها خانواده شده است.

به طوری که کم عرض بودن جاده و نبود بزرگراهی مناسب در این مسیر شرایط را برای حادثه فراهم کرده است. جاده شهرستان پاوه به روانسر با وجود پر پیچ و خم بودن آن شاید دلیلی بر عدم احداث این بزرگراه باشد ولی با وجود زمین هموار مسیر و دشت روانسر عدم احداث بزرگراه و راه های مناسب همواره برای مسافران سوال برانگیز بوده است. متاسفانه توجهی به زیرساخت‌ها و ایجاد راه‌ها و بزرگراه در اورامانات نشده و لذا جاده‌هایی با عرض کم در این منطقه تصادفات مرگباری برجای می گذارند که نمونه های آن در محور های این شهرستان فراوان است. با این حال باید گفت که می توان با احداث بزرگراه ، از آمار کشته شدگان در سوانح رانندگی این منطقه کاست. شهر پاوه برای برون رفت از عمق این محرومیت نیازمند حمایت بیشتر مسئولان اجرایی و متولیان امر در سطح استان و کشور است.

  • نویسنده : دکتر محمدآشنا عباس منش