شهردار کرمانشاه گفت: پروژه قطار شهری در صورت تامین به موقع اعتبار ظرف ۲ سال آینده به اتمام رسیده و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

به گزارش نسیم کرمانشاه و به نقل از ایرنا؛ نادر نوروزی با بیان اینکه طرح قطار شهری کرمانشاه از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ تعطیل بوده و هیچ اعتباری به آن اختصاص داده نشده بود اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴۰ میلیارد تومان به آن اعتبار داده شد که در آن زمان این اعتبار را بجای آنکه مورد استفاده قرار دهند در بانک گذاشتند.

وی افزود: در آن زمان وقتی برای دریافت اعتبار جدید اقدام کردیم به ما گفتند چون آن اعتبار قبلی را جذب نکرده اید اعتبار جدید به شما اختصاص نخواهد یافت تا اینکه در سفر رییس جمهوری به کرمانشاه، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای قطار شهری کرمانشاه به تصویب رسید تا در هر سال ۴۰۰ میلیارد تومان که ۳۰۰ میلیارد تومان آن به صورت اوراق مشارکت و ۱۰۰ میلیارد تومان آن نیز به صورت اسناد خزانه است اختصاص پیدا کند.

شهردار کرمانشاه یادآور شد: با استفاده از این اعتبار در سال گذشته موفق شدیم به ارزش ۴۲۵ میلیارد تومان ریل خریداری کرده و با استفاده از آن عملیات ریل گذاری را آغاز کنیم.

نوروزی با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار این طرح، طی ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید اضافه کرد: برای خرید واگن آن هم نوبت گرفته ایم که دولت آن را به صورت رایگان در اختیار ما قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: طول قطار شهری کرمانشاه ۱۳ کیلومتر است که برای آن ۱۳ ایستگاه نیز طراحی شده است که از این میزان ۵.۵ کیلومتر به صورت روگذر و بقیه از زیر زمین خواهد بود.

نوروزی با بیان اینکه تاکنون هزار و ۸۰۰ متر نیز حفر تونل انجام شده است گفت: سه هزار و ۲۰۰ متر دیگر حفاری تونل باقی مانده که به مناقصه گذاشته شده است که ارتش اعلام کرده آن را انجام خواهد داد و به همین منظور تفاهمنامه ای در این زمینه به امضا رسیده است.

وی یادآور شد: این میزان تونل از چهارراه مدرس شروع می شود و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت که حفرآن حدود ۲ سال به طول خواهد انجامید.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیز یک ساختمان برای مرکز کنترل و مونیتورینگ این طرح در حال ساخت است.

شهردار کرمانشاه در زمینه نقش ناوگان اتوبوس رانی کرمانشاه در جابجایی مسافران نیز گفت: موقعی که شهرداری را تحویل گرفتم تنها ۲ اتوبوس مالکیتی داشت و بقیه اتوبوس های بخش خصوصی نیز قراردادشان با شهرداری تمام شده بود و در اسفند سال ۱۴۰۰ ما با مشکل نداشتن اتوبوس به ویژه در خط شمال به جنوب مواجه بودیم.

وی افزود: طی این مدت با استفاده از امتیاز دولتی موفق شدیم ۱۰۸ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم که ۴۰ دستگاه آن را تحویل دادند و هم اکنون در حال استخدام راننده برای آنها هستیم.

نوروزی ادامه داد: ما یک خط شمال جنوب داریم که از میدان فردوسی شروع و تا میدان معلم ادامه دارد که باید یک خط شرق به غرب هم داشته باشیم که از کیانشهر شروع و تا میدان سنجابی تداوم داشته باشد از اینرو اگر بتوانیم یک خط بی.آر.تی در این مسیرها ایجاد کنیم این اتوبوس ها کاربرد اصلی خود را نشان خواهند داد.

وی در زمینه شهرک های حاشیه شهر نیز یادآور شد: تعدادی از شهرک های حاشیه شهر فاقد وسیله نقلیه عمومی هستند و ساکنان آن نیز عمدتا افراد بی بضاعت هستند که برای آنها نیز اتوبوس پیش بینی شده است تا آنها را به محورهای اصلی انتقال دهند.

شهردار کرمانشاه تاکید کرد: به محض استخدام راننده و دریافت اتوبوس های باقیمانده، شبکه اتوبوس رانی کرمانشاه نیز اصلاح و قادر خواهیم بود سهم جابجایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوس رانی را افزایش دهیم.

نوروزی با بیان اینکه میزان استفاده از وسیله نقلیه عمومی در کرمانشاه بسیار پایین است گفت: این میزان در شهر کرمانشاه ۲.۵ درصد است که در تهران ۳۰ درصد و در کلان شهرهای بزرگ دنیا ۶۰ درصد است ولی متاسفانه مردم به جای استفاده از وسیله نقلیه عمومی عمدتا از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند که همین امر موجب شده تا شاهد حضور شمار زیادی خودروهای تک سرنشین در شهر باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با تکمیل شبکه اتوبوس رانی و قطار شهری سهمیه حمل و نقل عمومی را به ۱۵ درصد افزایش دهیم.

شهردار کرمانشاه گفت: پروژه قطار شهری کرمانشاه در سال ۱۳۹۳ با تغییر سیستم، از منوریل به قطار شهری تبدیل شد و همان زمان مقرر گردید ۶ کیلومتر از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر به صورت زیرزمینی اجرا شود.

مرحله اول این پروژه از میدان معلم واقع در سه راه مسکن آغاز و به طول ۸.۶ کیلومتر تا میدان آزادی ادامه پیدا می کند و مرحله دوم نیز به طول حدود ۴.۴ کیلومتر از میدان آزادی آغاز و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت.

از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر، هفت کیلومتر ابتدایی آن به صورت روگذر (میدان معلم تا بالاتر از سه راه ۲۲ بهمن) و ۶ کیلومتر باقی مانده نیز (از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی) به صورت زیرگذر خواهد بود.