مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه به تشریح آخرین وضعیت سدها، منابع آبی، دشت‌ها و پروژه‌های آبی استان پرداخت.

 

 

رسول فرهادی در نشست خبری  ابتدا اشاره‌ای به تغییر الگوی بارش‌ها و کاهش منابع آبی داشت که منجر به خشک شدن بسیاری از سراب‌ها و رودخانه‌های استان کرمانشاه شده و گفت: بیشترین مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی است که متاسفانه بازدهی چندان زیادی هم ندارد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه مدیریت آب باید متناسب با تغییر الگوی بارش‌ها تغییر کند، گفت: در همین راستا برنامه سازگاری با کم آبی در دولت دوازدهم آغاز شد که با جدیت تاکنون در کرمانشاه پیگیری شده و سهم هر بخش از مدیریت منابع آب در آن مشخص است.

 

فرهادی در ادامه ظرفیت منابع آبی استان را سالانه نزدیک به ۵.۵ میلیارد مترمکعب اعلام کرد که مجوز برداشت آب سطحی در استان سالانه ۶۱۵ میلیون مترمکعب و آب زیرزمینی سالانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب است.

 

وی با اشاره به وجود ۲۳ محدوده مطالعاتی در کرمانشاه، گفت: از این تعداد دو محدوده مطالعاتی حسن‌آباد-شیان و روانسر -سنجابی ممنوعه بحرانی بوده و ۱۷ محدوده نیز ممنوعه است و تنها چهار محدوده مطالعاتی آزاد در کرمانشاه داریم.

 

وی اشاره‌ای هم به وضعیت چاه‌های استان داشت و از وجود ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز و حدود ۵۵۰۰ چاه غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان‌ مسدود شده است.

 

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع ۱۳۸ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده که حدود ۷۸ میلیون مترمکعب آن از محل پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و … بوده است.

 

فرهادی خاطرنشان کرد: این میزان صرفه‌جویی‌ در مصرف آب در قالب برنامه سازگاری با کم آبی صورت گرفته و سایر دستگاه‌ها از جمله در بخش صنعت، کشاورزی، شهرداری و فضای سبز و … نیز در آن سهم دارند.

 

فرهادی تعداد کنتورهای هوشمندی که بر روی چاه‌های استان نصب شده را ۳۳۰۰ دستگاه اعلام کرد که ۵۶۰ دستگاه آن سال گذشته نصب شده است.

 

استفاده از پساب برای صنایع آب‌بَر

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بر لزوم استفاده از پساب تصفیه‌شده برای صنایع پرُمصرف کرمانشاه تاکید کرد و گفت: در همین راستا کنسرسیومی از صنایع بزرگ شرق کرمانشاه تشکیل شده تا طرح انتقال پساب از تصفیه‌خانه به این صنایع اجرایی شود.

 

فرهادی اجرای این طرح را نیازمند اجرای خط انتقال ۲۲ کیلومتری با اعتبار بالغ بر هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سالانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب پساب از این محل در اختیار صنایع قرار خواهد گرفت.

 

به گفته این مسئول، استفاده از پساب برای صنایع ضروری بوده و چنانچه طی امسال و سال آینده اقدامات لازم را انجام ندهند، ملزم هستند آب مصرفی خود را با هزینه بسیار زیاد و بر پایه قیمت اقتصادی آب تامین کنند.

 

سامانه سردسیری هنوز کد اجرایی ندارد

 

وی در ادامه به پروژه سامانه سردسیری که از مطالبات جدی استان است نیز اشاره کرد و گفت: تا این لحظه سامانه سردسیری نه کد اجرایی دارد و نه در قانون بودجه آمده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه با تغییر الگوی بارش‌ها سامانه سردسیری هم نیازمند بازنگری است، اظهار کرد: پیگیری‌ها برای اجرای این طرح هنوز ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه سد بیستون نیز هنوز ردیف اجرایی و تخصیص آب ندارد، افزود: برای اجرای این پروژه در گام اول باید مطالعات صورت گیرد که ردیف مطالعات برای آن لحاظ شده است.

 

قشلاق و کبوترلانه، آماده آبگیری

 

فرهادی در ادامه از وضعیت دو سهم مهم کبوترلانه و قشلاق نیز یاد کرد که تقریبا آماده آبگیری هستند و گفت: سد کبوترلانه هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت داشته و سال گذشته نیز آماده آبگیری بود.

 

وی ادامه داد: منتظر حضور مسئولین کشوری برای آبگیری این سد هستیم که قرار بود در اسفند سال گذشته با حضور شهید رئیسی آبگیری شود که متاسفانه این مهم محقق نشد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از هزینه کرد ۵۴۶ میلیارد تومان برای این سد خبر داد و گفت: برای تکمیل آن ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

 

وی با بیان اینکه این سد تنها در سال گذشته ۲۰ درصد پیشرفت داشته است، افزود: حجم مخزن آن را نیز ۲۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

 

فرهادی درباره سد قشلاق نیز خاطرنشان کرد: این سد نیز ۹۰ درصد پیشرفت دارد و کارهای تملک اراضی مخزن سد باقی مانده که بخشی از این اراضی وقفی است.

 

به گفته این مسئول، پیگیری و رایزنی برای تعیین تکلیف این اراضی در حال انجام است.

 

گاوشان نیمی از آب شرب کرمانشاه را تامین می‌کند

 

وی درباره آخرین وضعیت تامین بلندمدت آب شهر کرمانشاه از سد گاوشان نیز گفت: مصرف آب شرب شهر کرمانشاه سالانه بین ۹۳ تا صد میلیون مترمکعب است که حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب آن از سد گاوشان تامین می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، فرهادی با بیان اینکه طرح انتقال آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه شامل تصفیه‌خانه غدیر نیز می‌باشد که سال ۱۴۰۱ به صورت اضطراری وارد مدار شد، عنوان کرد: تکمیل این تصفیه خانه نیازمند ۱۲۰ میلیارد تومان تجهیزات است که بخشی از آنها خرید خارجی بوده و ظرف هفته‌های آینده نهایی‌خواهدشد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه پیشرفت کنونی این تصفیه‌خانه را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: امیدواریم این تصفیه‌خانه تا پایان امسال در مدار بهره‌برداری کامل قرار گیرد.

 

وی میزان آبی که در پیک فصل گرما از سد گاوشان برای شهر کرمانشاه تامین می‌شود را ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: این طرح با تمام ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته است، اما حال که از پیک گرما عبور کردیم حدود ۲۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب از گاوشان وارد تصفیه‌خانه غدیر می‌شود که بااحتسابی آبی که در فرآیند تصفیه خارج می‌شود حدود ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰ لیتر در ثانیه آب از این محل به شهر کرمانشاه می‌رسد.

 

ساماندهی آبشوران ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای‌کرمانشاه از آخرین وضعیت ساماندهی آبشوران نیز یاد کرد که از سال ۱۳۹۰ در مسیری به طول ۱۴.۵ کیلومتر آغاز شد و اکنون با پیشرفت حدود ۵۷ درصدی، هشت کیلومتر آن انجام شده است.

 

وی مجموع اعتباری که برای ساماندهی آبشوران مورد نیاز است را ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: آنچه که در سنوات گذشته به این پروژه اختصاص یافته سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

 

فرهادی ابراز امیدواری کرد به زودی ۳۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود.

 

وی برگشت اعتبارات ساماندهی آبشوران را نیز تکذیب کرد و گفت: هم اکنون پیمانکار پای کار بوده و پروژه عملیاتی است.

 

لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه

 

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون خطر جدی از نظر لایروبی برای فصل بارش در رودخانه‌های استان وجود ندارد، گفت: تنها محدوده‌ای از رودخانه قره‌سو باقی مانده که شهرداری در حال اجرای پروژه تعریض پل بر روی آن می‌باشد و اخطارهای لازم در این خصوص به شهرداری داده شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته بعد از چندین سال لایروبی رودخانه‌ها به صورت گسترده در شهرستان‌های مختلف استان انجام شد، افزود: ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان را لایروبی کردیم که یک میلیون تن نخاله، خاک و زباله از آنها بیرون آمد.

 

فرهادی رودخانه قره‌سو در محدوده کهریز و الهیه، رودخانه قاسم‌آباد روانسر و … را از مهمترین رودخانه‌هایی اعلام کرد که لایروبی شدند.

 

وی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره موضوع مشکل خط انتقال سد آزادی به دشت حر که دستگاه‌های نظارتی نیز به آن ورود کردند، گفت: این خط انتقال از سال ۱۳۹۸ به دلیل برخی مشکلات از مدار خارج شد.

 

فرهادی با تاکید بر اینکه این خط انتقال نیازمند تعمیرات کلی است، افزود: این کار اعتبارات زیادی نیاز دارد که امیدواریم در دولت چهاردهم تامین شود.

 

به گفته این مسئول، همزمان پرونده پیمانکاران و مشاوران طرح نیز در دستگاه قضایی در دست پیگیری بوده و پس از مشخص شدن سهم قصور هر بخش، خسارت از آنها اخذ خواهد شد.