اولین کارگروه استانی ترویج و اشاعه فرهنگ استاندارد در سال 1403 با هدف ترویج استاندارد آگاهی بخشی به مردم و ارتقاء سطح کیفیت زندگی آحاد جامعه تشکیل شد.

به گزارش نسیم کرمانشاه صبح امروز سه شنبه ۲۹ خرداد با حضور نمایندگان خبرگزاری های استان، نمایندگان مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و مشاورینی از دانشگاه ها، کارگروه استانی ترویج استاندارد تشکیل شد. این جلسه نسرین ذوالنوریان معاونت استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد کرمانشاه بیان کرد: امروزه از واژه استاندارد در زمینه‌های متفاوتی استفاده می‌شود. به طور مثال در مکالمات روزمره به کار بردن عباراتی نظیر لوازم استاندارد، رفتار استاندارد، مشخصات استاندارد و امثال آن بسیار رایج است. صرف نظر از گوناگونی موارد استفاده از واژه استاندارد، نکته مشترک در همه این موارد، کاربرد این واژه به عنوان راهنمایی جهت مقایسه است و در این خصوص یک استاندارد می‌تواند پاسخگوی نیازها و مشکلات به وجود آمده باشد.

ذوالنوریان در ادامه گفت: برای حفظ کیفیت و مراقبت از بهداشت، سلامتی، ایمنی، امنیت کالاها و محصولاتی که روزانه توسط مردم استفاده می شوند، باید با ترویج استانداردها، افراد جامعه را نسبت به شناخت مطالبات و ارتقا سطح زندگی خود آشنا نمود.

ایشان اضافه نمود: توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه، ازجمله وظایف و برنامه های راهبردی سازمان ملی استاندارد می باشد که در دوران تحولی سازمان ملی استاندارد با ریاست جناب آقای دکتر مهدی اسلام پناه بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته است و به مقوله ترویج استاندارد به شکل نظامند و سیستماتیک پرداخته شده است.

معاون استاندارد سازی و آموزش اداره استاندارد کرمانشاه در ادامه گفت: توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد با توجه به گستردگی مخاطبین، از کودکان تا اساتید دانشگاه و در کلیه سطوح جامعه، از طریق برگزاری سمینارها و همایش‌های مرتبط با استاندارد، نشست های علمی- تخصصی ، ساخت فیلم و تیزر، انیمیشن استاندارد، تهیه کتب، جزوات و محتواهای ترویجی، توسعه‌ی ارتباط با تمامی گروه‌های ذی‌نفع از جمله مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، دولت، دانشگاه‌ها و بخش خدماتی و بازرگانی، جامعه مسئولین کنترل کیفیت ، تعامل با سازمان ها و ارگان ها، رسانه ها، سایت های مجازی، نشریات، آماده سازی و انتشار خلاصه استانداردهای پرکاربرد در سطح کشور، تهیه بسته‌های آموزشی- ترویجی، توسط این دفتر و در گروه توسعه و ترویج استاندارد انجام می پذیرد.

از جمله اهداف ترویج و اشاعه فرهنگ استاندارد می توان به این موارد اشاره کرد:

۱ -حساس سازی و نهادینه کردن فرهنگ استاندارد و نشر استاندارد در بین آحاد مردم؛

۲-افزایش آگاهی مصرف کنندگان کالاهای تولیدی/ خدماتی از حقوق قانونی خویش در زمینه کیفیت فرآورده های تولید/خدماتی؛

۳-ارتقای سطح دانش، نگرش و شناخت مدیران کنترل کیفت به منظور ارتقاء کیفیت محصولات؛

۴-حساس سازی نسبت به عرضه و تولید کالاهای دارای کیفیت وآگاهی در خصوص عدم انتخاب کالاهای فاقد استاندارد از طرف عرضه کنندگان و مصرف کنندگان کالاها/ خدمات؛

۵- توسعه دانش استاندارد از طریق انتشار الکترونیکی مستندات علمی، آموزشی و ترویجی استاندارد؛

۶-ایجاد اعتماد به استانداردهاست؛

در ادامه از اعضاء کارگروه خواسته شد تا نظرات و پیشنهادات خود را در جهت راه های ترویج و اشاعه فرهنگ استاندارد اعلام نمایند.