مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از برگزاری بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه در دانشگاه صنعتی خبر داد.

 

به گزارش نسیم  کرمانشاه؛ نظری اظهار داشت: مشارکت مردم در مدرسه سازی از سالیان دور بوده و در سال های اخیر کمک خیرین در مدرسه سازی افزایش یافته است و اگر ایران قوی نیاز داریم به مدرسه قوی نیاز داریم که در این راستا خیرین قوی نیز داریم.

 

وی گفت: در این اداره ۱۳۶ پروژه با ۴۰۰ کلاس درس در دست احداث داریم که بالغ بر ۹۰ درصد ساخت و ساز مدارس توسط خیرین انجام می شود.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۳ فضای آموزشی و ورزشی با ۱۷۹کلاس درس تحویل گردید و همچنین در مهرماه سال جاری نیز ۳۷ مدرسه تحویل داده خواهد شد که این آمار قابل افزایش نیز می باشد.

 

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۲ طرح مدرسه سازی با اعتبار بالغ که در سال جاری امیدواریم این مقدار به ۱۳۰میلیارد تومان برسد.

 

نظری گفت: در حال حاضر ۳۸۰ خیر مدرسه ساز اعم از زن و مرد در استان فعال بوده و همچنین ۸۲ مورد از خیرین نیز به صورت مجامع حقوقی فعالیت می کنند.

 

وی ادامه داد: سرانه آموزشی مدارس استان ۶٫۲ مترمربع می باشد که بیشترین سرانه در بین شهرستان های استان به گیلان‌غرب اختصاص دارد و کمترین نیز مربوط به جوانرود می باشد.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه در رابطه با سرانه مدارس استان گفت: در حال حاضر ۹ درصد از مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی دارند و ۲۰ درصد نیز نیازمند مقاوم سازی می باشند و ۷۰ درصد مدارس هیچگونه مشکلی ندارند و از این حیث در رتبه یازدهم کشور قرار داریم.

 

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه روز پنج شنبه از ساعت ۵ الی ۷ عصر در دانشگاه صنعتی کرمانشاه آغاز می شود که در این مراسم از خیرین شاخص مدرسه ساز تقدیر بعمل می آید.

 

افتخاری رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه نیز در ادامه گفت: کرمانشاهی ها از ایام قدیم مردمانی بودند که در امر خیر سرمایه گذاری می کردند به طوری که نمونه های زیادی از آثار خیرین هنوز هم پابرجاست.

 

وی افزود: در آموزش و پرورش از سال ۱۳۶۵ مدرسه سازی مردمی به صورت رسمی با نام جهاد مدرسه سازی آغاز شد و از سال ۸۴ مجمع خیرین مدرسه ساز جای جهاد مدرسه سازی را گرفت و هر روز به تعداد خیرین مدرسه ساز اضافه می گردد.

 

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان بیان داشت: در ابتدا ۲۰ درصد از مدارس توسط خیرین ساخته می شد اما در حال حاضر این آمار افزایش چشمگیری یافته و سهم خیرین از ساخت مدرسه به ۹۰ درصد رسیده است.

 

وی گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه علاوه بر مدرسه سازی کار دیگری به نام مدرسه یاری نیز انجام می شود به طوری که در طول سال تحصیلی کمک های خیرین به مدارس حاشیه شهر صورت می گیرد.