به شکل عجیبی و با وجود تکرار حوادث تلخی که رقم زده و می زنند اما هنوز هستند افرادی که چشم بر این حوادث بسته‌اند و در پوشش دوستداران حقوق حیوانات، سعی دارند این اتفاقات را بیرون از بستر حقایق رخ داده، بررسی کنند. معضل جولان سگ های ولگرد در شهر کرمانشاه شاید به وخامت تبریز و قم و یاسوج نیست اما دیگر کم کم اوضاع خطرناک و خطرناک تر می شود.

 

در فضای مجازی ویدئوی تلخی از کج‌فهمی عده‌ای منتشر شد که نشان می‌داد در برابر بیرون راندن سگ‌های ولگرد از یک منطقه مسکونی، مقاومت می‌کردند. دلیل آنها همانی است که تا به حال بوده؛ این‌که این حیوانات هم حق حیات دارند. در فضای مجازی کم نیستند افرادی که در لباس فعال حقوق حیوانات به این سگ‌ها غذا می‌دهند، آنها به خیال خام خود دارند خدمتی انسانی می‌کنند در حالی که خیانت بزرگی به چرخه بیولوژیک طبیعت و البته حق حیات حیوانات و انسان‌ها می‌کنند.

 

غذادهی به سگ‌های ولگرد به معنای کمک به افزایش زاد و ولد آنها وافزایش جمعیت آنها و تقاضای بیشتر برای غذا و در نتیجه بیشتر شدن حمله‌های آنها به انسان‌ها دیگر موجودات زنده است چون سگها ذاتا شکارچی هستند و برای غذا یا دفع خطر به حیوانات دیگر یا انسانها حمله می‌کنند. همچنین آنها به دلیل خویی که دارند از حمله کردن لذت می‌برند.

 

علاوه بر این ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد به معنای تهی شدن طبیعت ایران از برخی گونه های زیستی است. اگر یک یوز در ایران به واسطه تصادف تلف شود، جنجالی به پا می‌شود اما جالب است بدانیم اولین دلیل در مسیر انقراض یوزها و پلنگ‌های ایران طی ۱۰ سال گذشته حمله سگ‌های ولگرد به آنها بوده‌است. از سوی دیگر باید بدانیم حضور یک سگ ولگرد در یک منطقه جنگلی به معنای نابودی تام و تمام زیست دیگر پرندگان بومی آن منطقه خواهدبود. این آسیب حتی به پرنده‌های این مناطق هم وارد می‌شود و صدای سگ‌های ولگرد باعث هراس و وحشت پرندگان و ترک لانه‌های خود می‌شود و جوجه‌های این پرندگان از بی‌غذایی تلف می‌شوند. اساسا به نظر می‌رسد دیدگاه درستی به این موضوع وجود ندارد، افزایش تعداد حملات سگ‌های ولگرد به انسان‌ها نشان می‌دهد باید در کنار تلاشی که شهرداری برای جمع آوری و عقیم‌سازی این حیوانات انجام می دهد، مردم هم همکاری کنند. باید فرهنگ‌سازی می‌شده که نشده‌است. فرهنگی که گواهی می‌دهد غذادهی به سگ‌های ولگرد، لطف نیست و خیانت است، یا کنترل جمعیت این سگ‌ها به معنای کشتار وحشیانه حیوانات نیست و به این وسیله علاوه بر جلوگیری از حملات مکرر آنها به انسان‌ها می‌توان تنوع زیستی در طبیعت را هم به نوعی نجات داد.

 

حسن حیدری مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه هم مثل ما معتقد است حضور سگ های ولگرد در سطح شهر باعث ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان می‌شود. سگ‌های ولگرد به دلیل اینکه داروی ضدانگل دریافت نمی‌کنند، عامل مهم انتقال بیماری‌های انگلی مثل کیست هیداتید هم می‌شوند. سگ های ولگرد تهدید جدی برای سلامت انسان‌ها بوده و  منشاء بروز بیماری‌های خطرناکی مثل هاری هستند و بیماری هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است چرا که حیوان مبتلا به هاری تا زمان مرگ ناقل بیماری بوده و احتمال انتقال بیماری با گزش و یا ترشحات سگ مبتلا، به انسان و دیگر حیوانات خونگرم زیاد است.

 

حالا با این اوصاف که گفتیم تا می توانید به سگ های ولگرد غذا بدهید تا به تکثیر توفانی آنها و مختل شدن جریان زندگی در کرمانشاه کمک کنید.

  • نویسنده : سپهر صداقت