زعفران که به طلای سرخ معروف است از روزگاران دور، چاشنی جدایی ناپذیر آشپزخانه های ایرانی بوده است .امروزه ایران بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده زعفران در دنیاست عامل اصلی موثر در کیفیت زعفران توجه به روش های صحیح برداشت،فرآوری و بسته بندی آن است. آشنایی با اصول صحیح برداشت گل از مزارع و توجه به شرایط حمل و نقل از مزرعه تا محل فرآوری و همچنین روش جداسازی و جمع آوری کلاله و روش خشک کردن در حفظ طعم، رنگ و سایر مشخصات زعفران نقش مهمی دارد. نکته ی مهم اینکه عدم رعایت اصول بهداشتی در چیدن و خشک کردن زعفران می تواند باعث ایجاد آلودگی های میکروبی در این فرآورده گردد از طرفی به دلیل قیمت بالای آن امکان تقلب از سوی سودجویان بسیار زیاد است.

 

توجه: فرآورده زعفران مشمول مقررات استاندارد اجباری می باشد و بر اساس قوانین سازمان ملی استاندارد هرگونه تولید انبوه ، تمرکز ، توزیع و فروش آن بدون اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد ممنوع است.لذا یکی از راههای تهیه زعفران اصل توجه به نشان استاندارد بر روی بسته بندی زعفران است.داشتن علامت استاندارد بیانگر ایمن بودن محصول از آلودگی های شیمیایی، میکروبی ، فلزات سنگین و باقی مانده سموم و آفت کش هاست .

تاکنون سازمان ملی استاندارد ایران ۱۸ استاندارد ملی در خصوص ویژگی ها و روش های آزمون فرآورده زعفران ، محصولات جانبی آن مانند شربت زعفران ، دم نوش ، افشانه زعفران …و نحوه ی کشت آن تدوین نموده است.

درجه بندی زعفران:

طبق استاندارد ملی ایران شماره ۱-۲۵۹ انواع زعفران شامل موارد زیر می باشد:

۱) زعفران رشته ای بریده ( ممتاز)

۲) زعفران رشته ای (درجه ۱ و ۲و ۳ و۴)

۳) پودر زعفران( ممتاز، درجه ۱ و۲و۳)

 

طبق الزامات استاندارد استفاده از هر گونه مواد افزودنی مانند رنگ های افزودنی در فراورده زعفران ممنوع است.

به خاطر داشته باشید زعفران را در محیطی تاریک، خشک، خنک و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. بهتر است در هنگام مصرف زعفران را پودر کنید.

 

مراحل چگونگی تهیه این استاندارد ملی از پایگاه اطلاع رسانی سازمان:

مراجعه به سامانه تدوین استاندارد ملی به آدرس: https://ison.inso.gov.ir/

قسمت فهرست استانداردهای ملی ……. جستجو در فهرست استانداردهای ملی ….. ثبت شماره و یا موضوع (خلاصه عنوان استاندارد مورد نظر)…… دانلود استاندارد ذخیره یا پرینت.

 

حتما قبل از خرید، به نشان استاندارد و کد ده رقمی ذیل نشان استاندارد توجه کنید و با ارسال کد ده رقمی به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ می توانید از اصالت و اعتبار نشان استاندارد، اطمینان حاصل نمایید.