معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: پویش غربالگری سلامت همزمان با سراسر کشور در کرمانشاه در حال اجرا است.

 

ابراهیم شکیبا با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در استان کرمانشاه، اظهار کرد: در این طرح غربالگری بیماری دیابت و فشار خون مورد رصد و خدمات سلامت محور حول این ۲ بیماری آغاز شده که با توجه به خطرناک بودن این بیماری‌ها همچنان جزو شایع‌ترین بیماری‌های کشور محسوب می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ و میرها در جهان مشکلات قلبی و عروقی است، افزود: مهمترین علت این عارضه‌های قلبی وجود فشار خون بوده و همچنین بیماری دیابت به عنوان پنجمین علت بیماری در دنیا شناخته شده است.

 

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به تهدیدات جانی بیماری دیابت هم اکنون شایع‌ترین اصلی‌ترین عامل در قطع عضو، نابینایی افراد و شایع‌ترین عامل نارسایی کلیه همین بیکاری خطرناک دیابت است.

 

شکیبا بیماری دیابت و فشار خون را مرگ خاموش دانست و خاطرنشان کرد: بیماری دیابت و فشار خون به دلیل عدم بروز علائم در گذر زمان و به تدریج رخ می‌دهد به گونه‌ای که شخص مبتلا متوجه مضرات آن در در گذر رمان نیست تا اینکه از پا می‌افتد و باعث مرگ وی می‌شود.

 

وی بیان کرد: با وجود خطرناک و مضر بودن این ۲ بیماری اما قابل کنترل و پیشگیری است و تنها باید مراقبت‌های دارویی و پیگیرانه را دنبال کنند چرا که اگر در مرحله اولیه کنترل شود بروز عوارض خطرناک آن را به تأخیر می‌اندازد.

 

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بابیان چند توصیه، متذکر شد: از تمام همشهریان که بالای ۱۸ سال سن دارند تقاضا می‌شود با مراکز به پایکاه‌های سلامت، مراکز سلامت و درمانگاه‌ها مراجعه و آزمایشگاه و آگاهی لازم از سلامت خود را کسب کنند تا در صورت نیاز اقدامت پیشگیرانه انجام دهند.

 

کد خبر