فضای سبز و ایجاد و نگهداری از آن امروزه به یک علم و فن در مراکز دانشگاهی و علمی تبدیل شده و فارغ التحصیلان این رشته به کمک شهرداران شهرها رفته و برنامه و پلان خود را جهت زیباسازی شهر و ایجاد کمربند سبز حفاظت از منابع زیست محیطی ارائه تا به نحو مطلوبی به مرحله اجرا برسد . 

 

ضرورت ایجاد و نگهداری از فضای سبز در شهرها رابطه مستقیمی با آرامش روحی و روانی شهروندان دارد. هر چقدر شهرها فضا را برای تلطیف روح و روان شهروندان آماده سازند ، به همان اندازه مشکلات اجتماعی و آسیب های روحی و روانی در جامعە کمتر خواهد بود. پس می طلبد دیگر نهادهای عمرانی و فرهنگی به کمک شهرداری بیایند تا شهرداری به خوبی بتواند برنامه های عمرانی و فرهنگی و زیرساختی خود را اجرا کند و شهر به شرایط مطلوب شهروندان نزدیک تر شود.

 

به نظر می رسد می توان با گرفتن مجوز انتقال آب ” شرولی” و ” دربند”  در دامنه‌ی کوه شاهو و انتقال آن به پایین دست‌، برای طرح های اشتغالزایی کارهای خوبی انجام داد . اگر این طرح  و ایده به سرانجام‌ برسد و شهرداری و شورا هم با انتقال آب  و ایجاد مخزن در منطقه زیبای ” بانه مران ” اقدام نمایند، تمام‌ منطقه باوجود جنگل های انبوه بلوط در پایین دست، هانه برالو به یک‌ پارک‌ جنگلی زیبا و باشکوه تبدیل خواهد شد .

 

البته با به سرانجام رسیدن طرح سامانه ی سردسیری انتقال آب سد داریان به دشت روانسر و ماهیدشت کرمانشاه، می توان در مسیر آن هم باغات مثمر مردم پاوه و منطقه اورامانات را سیراب کرد و در کنار آن برای ایجاد طرح هایی اینچنینی و پارک هایی ماندگار ، اقدام نمود.

 

این ایده و طرح ها به سرانجام نمی رسد مگر آنکه به مطالبه ی عمومی تبدیل شده و مسئولین شهرستان اعم از امام جمعه پاوه، نماینده مردم شریف منطقه در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار و مجریان پروژه های فوق در ادارات مربوطه ، حامی و پشتیبان آن بوده و تا پایان کار و احداث و بهره برداری از آنها ، مسئله فوق را پیگیری نمایند و از پیگیری های مداوم و رایزنی های مستمر دست نکشند و پای کار باشند.

 

به امید احداث پارک ملی هانه برالوی پاوه

  • نویسنده : دکتر محمد آشنا عباس منش