مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: ۱۰ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که این مقدار شامل ۴۰ هزار خانوار کرمانشاهی می شود.

به گزارش نسیم کرمانشاه، فرحناز محمدی در نشستی با حضور خبرنگاران با تبریک هفته بهزیستی اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش بهزیستی در سطح استان شامل ده درصد از جمعیت استان می شود که این مقدار ۴۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار دارند.

وی گفت: در حال حاضر دو سوم پرونده های اجتماعی موجود در بهزیستی استان شامل پرونده های مربوط به زنان سرپرست خانوار می باشد و در حوزه توانبخشی نیز ۴۵ هزار پرونده در بهزیستی استان وجود دارد.

محمدی بیان کرد: ۶۹۵ پرونده ضایعه نخاعی در سطح استان و یک هزار ۷۷۵ نفر نیز تحت پرستاری خانواده محور وجود دارد که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی افزود: در سطح استان ۲۰ مرکز توانبخشی شبانه و ۳۴ مرکز روزانه توانبخشی مشغول فعالیت بوده و در حوزه پیشگیری نیز ۴۰ مرکز به صورت مستمر فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در رابطه با چرخه درمان معتادین گفت: برای تکمیل چرخه درمان برای معتادین بایستی برنامه توانمند سازی در دستور کار قرار گیرد به طوری که بعد از ترک معتادان با برنامه های متنوع از آلودگی مجدد آنها به اعتیاد جلوگیری بعمل آید.

وی افزود: در حوزه پیشگیری برنامه های غربالگری بینایی و شنوایی مدنظر قرار دارد که برنامه شنوایی حدود ۱۰۰ درصد کارایی مثبت دارد و برنامه بینایی نیز پوشش ۸۵ درصدی را شامل می شود.

محمدی گفت: یکی از مواردی که نیاز به انعکاس بیشتری به جامعه دارد منعکس نمودن آسیب های اجتماعی با دقت و ظرافت بیشتر می باشد که بایستی انعکاس اینگونه آسیب ها بار منفی برای جامعه به ارمغان نیاورد.

وی افزود: در سال جاری یکی از منظم ترین سال های مالی بهزیستی استان بوده که جذب اعتبارات خوبی از دو محل ملی و استانی انجام گرفت به طوری که تمام اعتبارات با تلاش همکاران جذب گردید.

مدیرکل بهزیستی اظهار داشت: در سال ۹۹ اعتبارات سازمان ۵۳ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ این مقدار به ۱۴۰ میلیارد تومان رسید که افزایش چشمگیری را نسبت به مدت مشابه نشان می دهد.

وی افزود: مشکل ودیعه مسکن یکی از آسیب های جدی مددجویان بهزیستی بوده که در سال ۱۴۰۰ حدود ۳ میلیارد تومان در این رابطه به صورت بلاعوض در حوزه مشارکت های مردمی پرداخت شد اما در سال جاری ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن جذب شده است.

محمدی تاکید داشت: اشتغال در بودجه ۱۴۰۱ برای مددجویان تحت پوشش چهار برابر افزایش یافته به طوری که از ۱۲۳ میلیارد در سال گذشته به بیش از ۴۱۱ میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: حدود ۴۳ درصد از این تسهیلات با معرفی مددجویان به بانک ها بوده که این افراد می توانند به صورت مشاغل خرد و خانگی تسهیلات دریافت کنند و بخشی دیگر نیز شامل افراد کارفرما بوده که با بکار گیری جامعه هدف بهزیستی می توانند از تسهیلات بانکی و بیمه ای در نظر گرفته شده برای کارفرمایان استفاده نمایند.

  • نویسنده : محمد فرجی کاشانتویی