طبق مصوبه دولت در خصوص اجرای بند "ی" تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درباره آیین‌نامه تعرفه برق از فردا اول بهمن اجرا می‌شود که بر اساس آن یارانه انرژی برق از این پس عادلانه و هدفمند خواهد بود.

یارانه برق تاکنون بر اساس میزان مصرف پرداخت می‌شد و مشترکانی که برق بیشتری مصرف می‌کردند از یارانه بیشتری برخوردار بودند، اما از این پس، آن بخش از انرژی برق که در چارچوب الگو مصرف می‌شود یارانه دریافت می‌کند و یارانه پرمصرف‌ها برای آن بخشی که بیش از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی کاهش می‌یابد.

بر اساس این آیین‌نامه که با هدف ترغیب پرمصرف‌ها برای مصرف بهینه و در چارچوب الگوی برق اجرا می‌شود، تعرفه مشترکانی که در چارچوب الگوی برق انرژی مصرف می‌کنند با یارانه کامل و بدون تغییر محاسبه خواهد شد.

طبق این آیین‌نامه، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده و همچنان برق را به قیمت یارانه‌ای استفاده می‌کنند؛ اما مشترکانی که بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند به صورت پلکانی و در سطوح ۱.۵، ۲ و بیش از دو برابر الگو، یارانه ایشان کاهش یافته و حذف می‌شود.

البته در این آئین‌نامه تغییرات انجام شده در بخش نظام تعرفه‌گذاری برق نسبت به تشویق مشترکان کم مصرف نیز اقدام کرده است، به‌طوری‌ که اگر مشترکان در ۴ ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه خود قرار داده و نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر برق مصرف کنند، از پاداش مدیریت مصرف بهره‌مند می‌شوند.