اهمیت ایمنی و ارتقای کیفیت عملکرد آسانسورها برکسی پوشیده نیست و همه آسانسورهای نصب شده در کشور بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد، تحت پوشش استاندارد اجباری قرار گرفته که این موضوع به همه شهرداری های سطح کشور برای لحاظ در صدور پروانه پایان کار ساختمان ها ابلاغ شده است.
بر این اساس، صدور پروانه پایان کار از سوی شهرداریها برای ساختمانهای دارای آسانسور اعم از تجاری، مسکونی و دولتی، منوط به اخذ گواهینامه تاییدیه ایمنی و عملکرد آسانسور از اداره کل استاندارد استانی شده است. یکی از شرح وظایف ادارات کل استاندارد، نظارت بر کیفیت و ایمنی خدمات آسانسور است که با مدیریت عملکرد شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران انجام می گیرد و در صورت تایید ایمنی و عملکرد آسانسور توسط شرکت بازرسی، اداره کل استاندارد استان ،گواهینامه تاییدیه ایمنی و عملکرد آسانسور را صادر می کند.
این گواهینامه دارای اعتبار یک ساله است و آسانسورها باید در دورههای یک ساله مورد بازرسی مجدد قرار گیرن
بعد از صدور تاییدیه ایمنی آسانسور، به منظور پیگیری مالکان، مدیران و کاربران آسانسور یک شناسه ی ۱۰ رقمی به هر دستگاه آسانسور تعلق میگیرد که افراد با استفاده از این شناسه تاییدیه ایمنی آسانسور و صدور ﺗﺎﯾﯿﺪﯾﻪ اﯾﻤﻨﯽ آسانسور میتوانند به اطلاعات و مشخصات سیستم آسانسور و گواهی ایمنی آسانسور دسترسی پیدا کنند، این اطلاعات شامل، مشخصات فنی آسانسور، تاریخ آخرین بازرسی و انقضای بازرسی آسانسور، نام و مشخصات شرکت بازرسی و شرکت نصب کننده این سیستم میباشد.
و همچنین به هر آسانسور گواهی ایمنی آسانسور و یک پلاک تعلق میگیرد که در بردارندهی سریال ساخت، ظرفیت مجاز افراد، میزان کیلوگرم مجاز برای حمل بار و نام شرکت فروشنده میباشد. نصب این پلاک در آسانسور ها اجباری است.
استاندارد آسانسور چه مواردی را شامل میشود؟
الزامات تعیین سرعت حرکت آسانسور
باز و بسته شدن به موقع درب آسانسور توسط سیستمهای شناسایی درب
ویژگی ضد حریق بودن
ابزار تضمین ایمنی درب
فاصله سقف آسانسور تا دیوار
نحوه عملکرد قفل درب
کیفیت قفل و ریل
تهویهی آسانسور
احساس راحتی و امنیت در آسانسور
تناسب ظرفیت آسانسور با محل استفاده از آن
پنل آسانسور و رابط کاربری آن
پاراشوت (ترمز ایمنی)
وجود سیستم زنگ هشدار
ضربهگیرهای پایین آسانسور
مراحل دریافت تاییدیه ایمنی آسانسور:
۱-ثبت درخواست توسط متقاضی دریافت تاییدیه ایمنی آسانسور در سامانه (شامل ورود اطلاعات و مشخصات فنی و بارگذاری مدارک) ۲- ارجاع درخواست به شرکت بازرسی به صورت خودکار در سامانه. ۳- بررسی اطلاعات و مشخصات فنی و مدارک درخواست توسط شرکت بازرسی. ۴- عودت درخواست به متقاضی در صورت نقص در اطلاعات، مشخصات فنی و مدارک، جهت رفع موارد. ۵- انجام بازرسی، صدور گواهینامه در صورت مطابقت با استاندارد و یا اعلام موارد عدم انطباق با استاندارد به متقاضی. ۶- دریافت کد رهگیری از درگاه ملی مجوزها برای درخواست و ثبت آن در سامانه تخصصی توسط متقاضی. ۷- بررسی پرونده در ادارهکل استاندارد، صدور تاییدیه و ارسال به کارتابل شهرداری در صورت عدم وجود نقص، و یا عودت به شرکت بازرسی در صورت وجود نقص (مدارک باید مطابق کاربرگ مربوط به بازرسی اولیه و ادواری موجود در درگاه ملی مجوزها باشد)
Wednesday, 30 October , 2024