رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی از ابتدای دی ماه در کرمانشاه انجام می‌شود.

 

مجید همتی در خصوص بیماری تب برفکی اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار است که حیوانات سست سم اهلی مثل گاو، گوسفند، بزکل، بزکوهی، آهو و گوزن، سایر حیوانات را مبتلا می‌کند.

 

وی افزود: میزان واگیری این بیماری بسیار بالا است و معمولا زمانی که اپیدمی می‌شوند صدمات جبران ناپذیری به صنعت دام پروری وارد می‌کنند.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های‌ دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه تصریح کرد: معمولا علائم بیماری با تب و بی‌اشتهایی شروع شده و زخم‌هایی در ناحیه دهان و سیستم دام ایجاد می‌کند که باعث سنجش و تغذیه دام شده و در نهایت باعث لاغری، کاهش وزن و کاهش شیر می‌شود.

 

وی ادامه داد: این بیماری در دام‌هایی که زیر یک‌ سال سن دارند باعث تلفات ناگهانی می‌شود و اگر گله ایمن نباشد ممکن است موجب تلفات ۱۰۰ درصدی سایر دام‌ها شود.

 

همتی افزود: ورود وسایل نقلیه و افراد متفرقه به دامداری‌ها باید ممنوع شود و ضدعفونی اسطبل‌های دامداری قطعا باید به صورت دوره‌ای تحت نظر دامپزشکی انجام شود.

 

وی بیان کرد: در زمان خرید دام حتما باید با دامپزشکی منطقه هماهنگی صورت گیرد که دام‌ها از نظر بالینی سالم و علائم بیماری نداشته باشند و بیماری تب برفکی در آن منطقه نباشد.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: منطقه‌ای که بیماری تب برفکی وجود داشته باشد باید قرنطینه شود و دامپزشکی اجازه جابجایی دام را نمی‌دهد.

 

وی ادامه داد: در صورت تایید عدم وجود علائم در دام‌ها و با رعایت اصول بهداشتی خودروهایی که شرایط بهداشتی حمل‌ونقل دام را دارند با اخذ گواهی بهداشتی دام را به واحد مورد نظر انتقال می‌دهند.

 

همتی افزود: زمانی که دام را انتقال می‌دهند دام باید به مدت ۲۱ روز در قرنطینه باشد، جدا از گله نگهداری‌ شود و اگر بعد از گذشت ۲۱ روز علائم بیماری مشاهده نشد ورود دام به گله بلامانع است.

 

وی اذعان کرد: در صورت مشاهده علائم بیماری دام به دامپزشکی انتقال داده میشود یا به‌وسیله شماره ۱۵۱۲ برای انجام اقدامات لازم انجام می‌شود.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه افزود: تمام دام‌هایی که بر اثر بیماری تب برفکی تلف می‌شوند باید دفع بهداشتی شوند و به هیچ عنوان در اختیار حیوانات گوشت‌خوار قرار نگیرند.

 

وی گفت: امسال فقط در یک دامداری بیماری تب برفکی شناسایی شده است که اقدامات لازم برای دام‌ها انجام شده و خوشبختانه تلفاتی نداشته‌ایم.

 

همتی بیان کرد: واکسیناسیون دام‌ها از نیمه اول دی ماه به صورت رایگان انجام می‌شود.