معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد کرمانشاه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی ایمنی غذا، نکاتی را در خصوص مصرف آب های آشامیدنی بسته بندی شده مطرح کرد.

هر ساله دردنیا روز ایمنی غذا به عنوان یک روز جهانی، با هدف جلب توجه و الهام بخشیدن به فعالیت هایی برای جلوگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، کمک به امنیت غذایی، سلامت انسان، رونق اقتصادی، کشاورزی، دسترسی به بازار، گردشگری و توسعه پایدار، در ۷ ژوئن گرامی داشته می شود.

نسرین ذوالنوریان معاون استانداردسازی و آموزش به مناسبت فرارسیدن روز جهانی ایمنی غذا عنوان کرد: یکی از مهمترین استانداردهایی که می تواند به تولید غذای ایمن کمک کند، استانداردهای مدیریت ایمنی مواد غذایی سریISO 22000 است که واحد تولیدی صنایع غذایی می توانند با پیاده سازی آن در واحد تولیدی خطرات ایمنی مواد غذایی را شناسایی و کنترل نمایند. در همین راستا بکارگیری استانداردهای مواد غذایی نقش مهمی را در ایمن نگه داشتن مصرف کنندگان و همچنین در ایمنی غذا در طول زنجیره تامین مواد غذایی ایفا می کنند.

ذوالنوریان در ادامه گفت: با توجه به شروع فصل گرم سال و افزایش مصرف آب های بسته بندی شده به مناسبت روز ایمنی غذا نکات مهمی را در این خصوص به اطلاع همشهریان گرامی رساند:

* در هنگام خرید آب های آشامیدنی و معدنی بسته بندی شده در ظروف پلاستیکی به شرایط نگهداری نوشته شده بر روی برچسب محصول دقت شود.

* آبهای بسته بندی شده در این ظروف، باید در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند.

* از خرید بطری های آب بسته بندی بیرون از مغازه، کنار پیاده روها و زیر تابش نور مستقیم آفتاب پرهیز شود. همچنین از قرار دادن این ظروف در دمای فریزر (دمای زیر صفر درجه) و از یخ زدگی آب در این ظروف نیز اجتناب شود.

 

معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد کرمانشاه گفت: انواع آب بسته بندی شده (آب معدنی و آب آشامیدنی) مشمول مقررات استاندارد اجباری می باشد و همواره سازمان ملی استاندارد ایران تولید، تمرکز، توزیع و فروش فراورده های مورد نظر را از منظر ویژگی های کیفی، ایمنی، بهداشتی و بسته بندی با الزامات مندرج در استانداردهای ملی مربوطه مورد پایش، کنترل و نظارت قرار می دهد.

ذوالنوریان در ادامه گفت: همچنین استفاده از مواد پلاستیکی بازیافتی در تهیه بطری های آب های بسته بندی شده مجاز نمی باشد. ضمن اینکه علاوه بر الزامات تعیین شده در استانداردهای ملی ظروف پلیمری، سازمان ملی استاندارد ایران به منظور صیانت و حفاظت از سلامت مصرف کنندگان کالاهای دارای نشان ملی استاندارد ایران، آزمون مهاجرت آلاینده های شیمیایی بر روی بطری های مورد مصرف در بسته بندی انواع آب بسته بندی شده را به صورت مستمر در آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده خود انجام می دهد.

همشهریان گرامی برای اطمینان از محصولات خریداری شده و انواع آب بسته بندی شده، کد ده رقمی زیر نشان استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمایند تا از اعتبار و اصالت پروانه نشان ملی استاندارد ایران اطمینان حاصل نمایند.

در صورت مشاهده هرگونه مغایرت به اداراه کل استاندارد استان مربوطه مراجعه یا از طریق سامانه ۱۵۱۷ یا پورتال سازمان به نشانی http://www.inso.gov.ir اعلام نمایند تا اقدام لازم به عمل آید.